Ekonomi

Ortadoğu ihracat seferlerinde sert fren yaptı, BDT gaza bastı

Türkiye’nin karayolu ihracat sevkiyatları ilk çeyrekte yıllık bazda %4 azalırken, bu dönemde en fazla daralma %20 ile Orta Doğu pazarında yaşandı. Avrupa’ya yapılan ihracat sevkiyatları ilk çeyrekte sabit kalırken, BDT ve Orta Asya ülkelerine yapılan sefer sayısı hızla arttı.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin (UND) karayolu yük taşımacılığı istatistikleri raporuna göre, bu yılın Ocak-Mart döneminde Türkiye’nin ihracat taşımalarında yıllık bazda yüzde 4’lük daralmayla 482 bin sefer yapıldı. İhracat sevkiyatlarında ilk çeyrekte en büyük kayıp Ortadoğu pazarında yaşanırken, Rusya-Ukrayna savaşının da etkisiyle BDT ve Orta Asya’ya yapılan sevkiyatlar hız kazandı.

Yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin en değerli dış ticaret pazarı olan Avrupa’ya yapılan ihracat geçen yıl ile paralel seyretmiştir.

Ocak-Mart döneminde Türkiye’den Avrupa ülkelerine yaklaşık 217 bin ihracat gezisi yapıldı. Türkiye’nin ihracatında ikinci bölge olan Orta Doğu ülkelerine 2023 Ocak-Mart döneminde 174 bine yakın karayolu seferi yapıldı. Geçen yılın aynı dönemine göre bu bölgeye yapılan ihracat sevkiyatları yüzde 20 azaldı. Orta Doğu taşımacılığındaki gerilemede Çin’in rekabetçi fiyatlarla pazara dönmesi ve Kahramanmaraş merkezli deprem nedeniyle bölgeye ulaşım sağlayan araç ve sürücü sayısının azalması etkili oldu. Deprem bölgelerindeki nakliyeciler bu bölgede yük taşıyordu.

BDT ve Orta Asya’ya yapılan sevkiyatlar yüzde 32 arttı

Bu yılın ilk çeyreğinde sadece BDT ve Orta Asya ülkelerine yapılan ihracat sevkiyatlarında artış oldu.

2023 Ocak-Mart döneminde Türkiye’den BDT ve Orta Asya ülkelerine yaklaşık 97 bin ihracat seferi yapıldı. Böylece geçen yılın aynı dönemine göre ulaşımda yüzde 32’lik bir artış yaşandı. Savaşın başlamasından sonra Türkiye’den Rusya ve Ukrayna’ya yapılan ihracatın hızlanması bu ülkelere yapılan ihracat sevkiyatlarının artmasında etkili oldu. İlk çeyrekte, Rusya’ya yapılan karayolu ihracat seferlerinin sayısı yıllık %61, Ukrayna’ya yapılan ihracat ise %91 arttı.

Türk araçları kan kaybederken yabancılar payını artırdı

Yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin dış ticaret taşımalarında yabancı araçların payındaki artış dikkat çekti.

2023 Ocak-Mart döneminde Türkiye’den karayoluyla yapılan ihracat taşıma sayısı yıllık bazda yüzde 4 azalırken, Türk araçlarının taşıma oranı yüzde 10 azaldı. Bu dönemde yabancı araç taşıma oranı yüzde 12 arttı.

İthalat tarafında ise taşıma sayısı yıllık bazda yüzde 15, Türk araçları yüzde 6, yabancı araçlar ise yüzde 35 arttı. Türk araçları hemen hemen tüm pazarlarda hızla kan kaybetti. Türk nakliyecilerinin yaşadığı bu kayıpta sınır kapılarında yaşanan ayrımcı uygulamaların yanı sıra ülkedeki enflasyon nedeniyle maliyetler açısından yaşanan dezavantajlar ve 6 Şubat’ta yaşanan deprem felaketi etkili oldu.

İthalat sevkiyatları yüzde 14 arttı

Uluslararası karayolunda ihracat taşımalarında daralma yaşanırken, ithalat taşımalarında hızlı artış yaşandı.

Türkiye’ye ithalat sevkiyatları ise 2023 Ocak-Mart döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artışla 242 bin sefer yapıldı.

Bu makale ilk olarak My Economy’de yayınlandı.

puturge-haber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu